Kommunikation och grundläggande samtalsmetodik
7,5 hp
Kurskod: KS100P
Beslut: Fastställd i nämnden 2007-11-26. Giltig från och med 2008-01-21. Ersätts av: KS102P - Kommunikation och grundläggande samtalsmetodik.
Nivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 100%
Huvudområde: Ej huvudområde.
VFU-andel: -
Engelsk titel: Communication, Theory and Practice
Diarienummer: 377/333-07
Allmänna uppgifter
Kursen ges under första året inom Personal- och arbetslivsprogrammet.
Förkunskaps- och behörighetskrav
Antagen till Personal och arbetslivsprogrammet samt inom programmet avklarade kurser om minst 15 högskolepoäng från närmast föregående termin.
Innehåll
Kursen behandlar grundläggande modeller och teorier kring samtal och kommunikation sett ur individ- grupp och organisationsperspektiv. I kursen tränas samtal och kommunikation kopplat till olika organisations- och arbetslivsrelaterade sammanhang. De studerande får också kunskap om hur man kommunicerar med hjälp av olika informations- och kommunikationsteknologiska lösningar.
Lärandemål
Efter godkänd kurs skall studenten:
- ha grundläggande kunskaper om kommunikationsteori
- ha grundläggande kunskaper om och färdigheter i olika former av informations-, kommunikations- och samtalsmetodik
- ha grundläggande kunskaper om hur olika informations- och kommunikationsteknologiska lösningar kan användas
- ha grundläggande kunskaper om olika gruppers förutsättningar och behov av information och kommunikation
- visa förmåga att i dialog med olika målgrupper kunna diskutera personal- och arbetslivsrelaterade frågeställningar
Genomförande
Kursens kunskapsmoment genomförs genom föreläsningar och seminarier. I kursen ingår också praktisk träning i samtalsmetodik och praktisk tillämpningar i kommunikation kopplat till olika organisations- och arbetslivsrelaterade sammanhang. De studerande får också träna kommunikation med hjälp av olika informations- och kommunikationsteknologiska lösningar.
Examination – prov och former
Delprov 1: Individuell skriftlig tentamen som omfattar kursens kunskapsgivande moment och där studenten visar sin förmåga att kunna förstå, analysera och diskutera kommunikationsteori, olika gruppers förutsättningar och behov av information/ kommunikation och olika informations- och kommunikationsteknologiska lösningar. 4,5 högskolepoäng. Betyg: Underkänd, Godkänd och Väl Godkänd.
Delprov 2: Deltagande vid de schemalagda obligatoriska övningstillfällena i samtalsmetodik samt genomförande av förelagda uppgifter i samband härmed. 1,5 högskolepoäng. Betyg: Underänd, Godkänd.
Delprov 3: Individuell muntlig tentamen som omfattar ett informations-/presentations- moment och där studenten visar sin förmåga att förstå olika målgruppers förutsättningar och behov av information och kommunikation. 1,5 högskolepoäng. Betyg Underkänd,Godkänd.
För betyget VG på kursen krävs betyget VG på delprov 1 samt betyget Godkänt på delprov 2 och 3.
Student antagen till denna kurs äger, enligt denna kursplan, rätt till två examinationstillfällen för delprov 2 och 3 och fem examinationstillfällen för delprov 1 dock längst inom två år efter första registreringstillfället.
Regler för examination finns att läsa på www.hkr.se
Kursutvärdering
Kursen utvärderas i samverkan mellan ansvarig lärare och studenter vid kursens slut. Resultatet av kursutvärderingen ska återföras till aktuell studentgrupp samt förändringsförslag och förbättrande åtgärder ska redovisas och diskuteras.
Beslut
Fastställd i nämnden 2007-11-26. Giltig från och med 2008-01-21. Ersätts av: KS102P - Kommunikation och grundläggande samtalsmetodik.
Revideringar
Övergångsbestämmelser
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
-
Bergman, Susanne & Blomqvist, Camilla (2004), Uppskattande samtalskonst: om att skapa möjligheter i samtalets värld. Stockholm: Mareld (144 s).
-
Engquist, Anders (1996), Om konsten att samtala: En bok för människor i kontaktyrken. 3 upplagan. Stockholm: Rabén Prisma (260 s).
-
Heide, Mats, Johansson, Catrin & Simonsson, Charlotte (2005), Kommunikation & organisation. Malmö : Liber (208 s).
-
Nilsson, Björn & Waldemarson, Anna-Karin (2007), Kommunikation: samspel mellan människor. 3 upplagan. Lund: Studentlitteratur (169 s).